Psycholog

Drodzy Rodzice Dzieci Nowoprzyjętych!

Już za tydzień rozpoczyna się nowy rok szkolny i tym samym nowy etap dla Waszych Dzieci i dla Was. Nowe etapy często wiążą się z niepokojem czy lękiem i jest to naturalnie. Są jednak sposoby, by ułatwić ten czas.

Jak wspierać adaptację dziecka w przedszkolu?

– uprzedzenie dziecka. Warto opowiadać dziecku o przedszkolu, jak wygląda dzień, co będzie się tam działo, co będzie można robić. Mówmy o czasie – „Już za tydzień…”, „Za dwa dni…”. Opowiadajmy o swoich doświadczeniach z przedszkola. Dobrym pomysłem może też być czytanie opowiadań, w których bohaterowie chodzą do przedszkola i przeżywają w nim ciekawe przygody!

– zapoznanie dziecka z przedszkolem. Poznanie zarówno nauczycieli i dzieci, ale także samego miejsca: sal przedszkolnych, szatni, ogrodu. W znanym otoczeniu dużo łatwiej poczuć się bezpiecznie. Zachęcamy do udziału w dniu adaptacyjnym.

– samodzielny wybór wyprawki. Pozytywnym doświadczeniem może być dla dziecka możliwość samodzielnego wyboru przedmiotów do przedszkola (worek, kapcie, itp. – szczegółowe informacje co do wyprawki będą zamieszczone również na stronie).

– mówienie prawdy. Przedstawiajmy dziecku realistyczną wizję przedszkola.

– pozytywna wizja przedszkola. Opowiadajmy o przedszkolu pozytywnie, bez idealizowania i bez straszenia!

– dotrzymywanie obietnic. Jeśli mówimy dziecku, że odbierzemy je po obiedzie, to tego się trzymajmy. Ustalanie czasu odbioru w odniesieniu do posiłków lub np. leżakowania (przed/po) jest dla dziecka konkretną informacją.

– wspieranie samodzielności. Pozwalajmy i zachęcajmy nasze dziecko do samodzielności – zwłaszcza w zakresie jedzenia, ubierania się i toalety.

– pożegnanie. Warto by odbyło się bez zbędnego pośpiechu, ale też nie przedłużane na siłę.

– stopniowe wydłużanie czasu w przedszkolu. Jeśli to możliwe, warto rozpocząć od krótszych pobytów dziecka w przedszkolu, stopniowo wydłużając ten czas. Oczywiście uprzedzając dziecko, kiedy w danym dniu będzie odebrane.

– bycie w kontakcie z nauczycielami. O swoich wątpliwościach i obawach zawsze można porozmawiać z nauczycielami. Współpraca rodziców i nauczycieli jest ważnym aspektem wspierającym dziecko.

– czas. Pierwsze dni adaptacji mogą być trudne – i dla dziecka i dla rodziców. Pamiętajmy, że mamy prawo do różnych emocji. Warto dać sobie czas.


30 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Sprzeciwu wobec Bicia Dzieci. Zachęcam do obejrzenia filmu „Zamiast klapsa”, przygotowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę:


Jak wspierać dzieci w trakcie pobytu w domu?

Obecna sytuacja to wyzwanie dla wielu rodzin. Również dla dzieci każdy kolejny dzień przebywania z dala od rówieśników i przedszkolnej codzienności nie jest łatwy. Naturalne wydaje się w tej sytuacji, iż mogą pojawić się różne emocje, napięcie, stres. Poniżej kilka propozycji, które mogą ułatwić ten czas dzieciom oraz rodzicom:

  • stały rozkład dnia

    Warto zaplanować rozkład dnia i wspólnie z dzieckiem o tym porozmawiać – kiedy jest czas na realizowanie zajęć z przedszkola, kiedy na zabawę, a kiedy na inne aktywności. Ramy czasowe i struktura wspomagają poczucie bezpieczeństwa u dzieci i pomagają zorganizować nową rzeczywistość. Być może przydatne będzie spisanie bądź narysowanie ustaleń na kartce, żeby były widoczne dla wszystkich członków rodziny?

  • rozwijajmy samodzielność i zaangażujmy dzieci w czynności domowe

    Obecny czas (także pod kątem zbliżającej się Wielkanocy) można wykorzystać do rozwijania samodzielności dziecka. Zapraszajmy dzieci do udziału w obowiązkach domowych na miarę ich możliwości. Może to być również znakomity czas, kiedy możemy poświęcić dziecku dużo więcej czasu, np. gdy ćwiczy ono samodzielne ubieranie. Warto pamiętać o docenieniu starań dziecka („Udało Ci się założyć skarpetkę”, „Pomogłeś mi w robieniu ciasta”), budując w nim poczucie dumy z własnych działań i poczucie sprawczości.

  • poszukujmy sposobów na relaks

    Takim sposobem może być na przykład słuchanie muzyki relaksacyjnej bądź bajka relaksacyjna (jako relaks również dla rodziców!).

    Muzyka i bajka relaksacyjne mają na celu wyciszenie i obniżenie napięcia, pobudzają również wyobraźnię. Najlepiej sprawdzą się przed snem lub np. podczas odpoczynku po obiedzie. Ważne jest, by bajkę czytać spokojnie i bez pośpiechu.

  • bądźmy obecni i otwarci

    Rozmawiajmy z dzieckiem o jego niepokojach, wysłuchujmy tego, co chce powiedzieć. Nie unikajmy trudnych tematów

  • wspierajmy relacje społeczne naszych dzieci

Rozmowa telefoniczna lub za pomocą internetu – dzięki różnym komunikatorom dzieci mogą nie tylko porozmawiać, ale także zobaczyć się nawzajem. Nawet krótka rozmowa może być cennym kontaktem!– Laurka/obrazek dla kolegi lub koleżanki? Możemy również zachęcić dziecko do wykonania jakiegoś dzieła dla innej osoby, a następnie – jeśli mamy taką możliwość – przesłać zdjęcie lub skan tego dzieła do adresata. Miła niespodzianka może poprawić humor, a także być początkiem rozmowy.


Drodzy Rodzice,
Zachęcamy do zapoznania się z aktualną ofertą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 6, mieszczącej się na ul. 28 czerwca 1956r. 296/298 w Poznaniu.
OFERTA– do pobrania.