Drodzy Rodzice Dzieci Nowoprzyjętych!
Już za tydzień rozpoczyna się nowy rok szkolny i tym samym nowy etap dla Waszych Dzieci i dla Was. Nowe etapy często wiążą się z niepokojem czy lękiem i jest to naturalnie. Są jednak sposoby, by ułatwić ten czas.
Jak wspierać adaptację dziecka w przedszkolu?
– uprzedzenie dziecka. Warto opowiadać dziecku o przedszkolu, jak wygląda dzień, co będzie się tam działo, co będzie można robić. Mówmy o czasie – „Już za tydzień…”, „Za dwa dni…”. Opowiadajmy o swoich doświadczeniach z przedszkola. Dobrym pomysłem może też być czytanie opowiadań, w których bohaterowie chodzą do przedszkola i przeżywają w nim ciekawe przygody!
– zapoznanie dziecka z przedszkolem. Poznanie zarówno nauczycieli i dzieci, ale także samego miejsca: sal przedszkolnych, szatni, ogrodu. W znanym otoczeniu dużo łatwiej poczuć się bezpiecznie. Zachęcamy do udziału w dniu adaptacyjnym.
– samodzielny wybór wyprawki. Pozytywnym doświadczeniem może być dla dziecka możliwość samodzielnego wyboru przedmiotów do przedszkola (worek, kapcie, itp. – szczegółowe informacje co do wyprawki będą zamieszczone również na stronie).
– mówienie prawdy. Przedstawiajmy dziecku realistyczną wizję przedszkola.
– pozytywna wizja przedszkola. Opowiadajmy o przedszkolu pozytywnie, bez idealizowania i bez straszenia!
– dotrzymywanie obietnic. Jeśli mówimy dziecku, że odbierzemy je po obiedzie, to tego się trzymajmy. Ustalanie czasu odbioru w odniesieniu do posiłków lub np. leżakowania (przed/po) jest dla dziecka konkretną informacją.
– wspieranie samodzielności. Pozwalajmy i zachęcajmy nasze dziecko do samodzielności – zwłaszcza w zakresie jedzenia, ubierania się i toalety.
– pożegnanie. Warto by odbyło się bez zbędnego pośpiechu, ale też nie przedłużane na siłę.
– stopniowe wydłużanie czasu w przedszkolu. Jeśli to możliwe, warto rozpocząć od krótszych pobytów dziecka w przedszkolu, stopniowo wydłużając ten czas. Oczywiście uprzedzając dziecko, kiedy w danym dniu będzie odebrane.
– bycie w kontakcie z nauczycielami. O swoich wątpliwościach i obawach zawsze można porozmawiać z nauczycielami. Współpraca rodziców i nauczycieli jest ważnym aspektem wspierającym dziecko.
– czas. Pierwsze dni adaptacji mogą być trudne – i dla dziecka i dla rodziców. Pamiętajmy, że mamy prawo do różnych emocji. Warto dać sobie czas.
Drodzy Rodzice,
zapraszam do zapoznania się z propozycjami ćwiczeń relaksacyjnych i odprężających.
Ćwiczenia relaksujące- do pobrania
Drodzy Rodzice,
Czy złość jest zła? Jak reagować na złość naszego dziecka?
Zapraszam do zapoznania się z dwoma artykułami dotyczącymi dziecięcej złości:
1. https://
Drodzy Rodzice,
Dlaczego dzieci potrzebują opowieści? Jak je tworzyć i jak je opowiadać? Zapraszam do zapoznania się z artykułem:
Link: https://dziecisawazne.
Drodzy Rodzice,
Zachęcam do zapraszania dzieci do zabaw kształtujących rozwój emocjonalny. W załączniku znajdą Państwo kilka propozycji takich zabaw.
zabawy kształtujące rozwój emocjonalny- do pobrania
Jak wspierać dzieci w trakcie pobytu w domu?
Obecna sytuacja to wyzwanie dla wielu rodzin. Również dla dzieci każdy kolejny dzień przebywania z dala od rówieśników i przedszkolnej codzienności nie jest łatwy. Naturalne wydaje się w tej sytuacji, iż mogą pojawić się różne emocje, napięcie, stres. Poniżej kilka propozycji, które mogą ułatwić ten czas dzieciom oraz rodzicom:
-
stały rozkład dnia
Warto zaplanować rozkład dnia i wspólnie z dzieckiem o tym porozmawiać – kiedy jest czas na realizowanie zajęć z przedszkola, kiedy na zabawę, a kiedy na inne aktywności. Ramy czasowe i struktura wspomagają poczucie bezpieczeństwa u dzieci i pomagają zorganizować nową rzeczywistość. Być może przydatne będzie spisanie bądź narysowanie ustaleń na kartce, żeby były widoczne dla wszystkich członków rodziny?
-
rozwijajmy samodzielność i zaangażujmy dzieci w czynności domowe
Obecny czas (także pod kątem zbliżającej się Wielkanocy) można wykorzystać do rozwijania samodzielności dziecka. Zapraszajmy dzieci do udziału w obowiązkach domowych na miarę ich możliwości. Może to być również znakomity czas, kiedy możemy poświęcić dziecku dużo więcej czasu, np. gdy ćwiczy ono samodzielne ubieranie. Warto pamiętać o docenieniu starań dziecka („Udało Ci się założyć skarpetkę”, „Pomogłeś mi w robieniu ciasta”), budując w nim poczucie dumy z własnych działań i poczucie sprawczości.
-
poszukujmy sposobów na relaks
Takim sposobem może być na przykład słuchanie muzyki relaksacyjnej bądź bajka relaksacyjna (jako relaks również dla rodziców!).
Muzyka i bajka relaksacyjne mają na celu wyciszenie i obniżenie napięcia, pobudzają również wyobraźnię. Najlepiej sprawdzą się przed snem lub np. podczas odpoczynku po obiedzie. Ważne jest, by bajkę czytać spokojnie i bez pośpiechu.
-
bądźmy obecni i otwarci
Rozmawiajmy z dzieckiem o jego niepokojach, wysłuchujmy tego, co chce powiedzieć. Nie unikajmy trudnych tematów
- wspierajmy relacje społeczne naszych dzieci
Rozmowa telefoniczna lub za pomocą internetu – dzięki różnym komunikatorom dzieci mogą nie tylko porozmawiać, ale także zobaczyć się nawzajem. Nawet krótka rozmowa może być cennym kontaktem!– Laurka/obrazek dla kolegi lub koleżanki? Możemy również zachęcić dziecko do wykonania jakiegoś dzieła dla innej osoby, a następnie – jeśli mamy taką możliwość – przesłać zdjęcie lub skan tego dzieła do adresata. Miła niespodzianka może poprawić humor, a także być początkiem rozmowy.
Szanowni Rodzice,
Czas zamknięcia przedszkola może być sytuacją trudną dla wielu dzieci. Jak rozmawiać z nimi o koronawirusie, jak odpowiadać na ich pytania? W ramach wsparcia zachęcam do skorzystania z przygotowanych specjalnie bajek, pozwalających dziecku oswoić się z bieżącą sytuacją. Poniżej znajdą Państwo trzy propozycje takich materiałów. Przydatne mogą być również zawarte propozycje ćwiczeń w domu.
Anna Konstańczak
Bajka nr 1: https://dzieciecapsychologia.
Bajka nr 2: http://dorotabrodka.pl/bajka-
Bajka nr 3: https://www.mindheart.co/
Szanowni Rodzice,
Informujemy o możliwości kontaktu z psychologiem pod adresem psycholog.przedszkole81@gmail.