Grupa III

[26.06] Koniec roku.

Zachęcamy do obejrzenia filmu podsumowującego rok szkolny 2019/2020.  Mamy nadzieję, że wywoła uśmiech i powróci wspomnienie tych wspaniałych chwil 🙂

Miłego oglądania 🙂


[23.06] Święto Taty

W tym tygodniu chcemy szczególnie pamiętać o Tatusiach naszych „Żuczków”. Słyszymy od samych dzieci i od mam chłopców jak ważnymi osobami są w ich życiu. Same także obserwujemy radość przedszkolaków, kiedy spotykają się z Tatusiami, wiemy jak potrafią oni zmotywować synów do różnych aktywności – inaczej, niż mamy :). Chcemy podziękować dzisiaj każdemu Tacie z osobna za jego obecność, opiekę, wsparcie i miłość, którą darzy swoje pociechy!

Do stworzenia tych kartek zainspirowały nas piosenki:
„Tata czarodziej” https://www.youtube.com/watch?v=hiYZStxAZpI,
„Tata jest potrzebny” https://www.youtube.com/watch?v=ktMMksJTb6M,
„Daj mi rękę tato” https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs,
„Mój tata”.
A może Wy też znacie jakieś piosenki o tacie? 🙂

———————————————————————————————–

Tata kojarzy się z mądrością, siłą, bezpieczeństwem, ale też czułością i wrażliwością. Zabawy z tatą są kreatywne, pełne siłowanek i szaleństw – do takich chcemy dziś zaprosić nasze „Żuczki” razem z Tatusiami i rodzeństwem. Może wspólnie pogracie w piłkę? Nie musi to być futbolówka, a mecz może odbyć się nie tylko na boisku!

Piłka może być miękka, pluszowa albo gumowa. Może być mała lub bardzo duża. Może być gładka lub mieć kolce czy rączkę. Może być świecąca lub mieć dzwoneczek w środku albo doczepiony do niej, żeby łatwiej było ją zobaczyć czy usłyszeć.

Piłkę można do siebie turlać lub rzucać lub też trafiać nią do celu: bramki, kosza, kręgli. Można ją podwiesić na gumie czy sznurku gdzieś w domu albo na dworze i próbować uderzać w nią ręką, nogą czy paletką.

Piłka może służyć też do masażu różnych części ciała w rytm lubianej piosenki czy wiersza, np. „Piłkę, piłkę, piłkę mam, w piłkę w piłkę sobie gram” lub „Masujemy brzuszek, masujemy brzuch, w górę, w dół, w górę, w dół, dookoła też”.

Zachęcamy do wykorzystania także własnych pomysłów i ulubionych form gry w piłkę!

Nie zapomnijcie o namalowaniu klubowych barw, szalikach i instrumentach kibiców – trąbkach oraz bębnach 🙂

———————————————————————————————–

A teraz posłuchajcie o tym jak na meczu kibicowali Wesoły Ryjek ze swoim tatą:

Możecie też poczytać razem inne książki z tatą w roli głównej:

„Co mi powiedział tata” Desbordes A., Martin P.

„Jak tata pokazał mi wszechświat” Stark U., Eriksson E.

„Jak tata się z nami bawił” Stark U., Eriksson E.

Życzymy Wam Kochane Żuczki dobrego czasu z Waszymi Tatusiami!


[15.06] Barwy lata

Kolory mają duże znaczenie w odbiorze wzrokowym, trudno wyobrazić sobie świat bez ich istnienia, świadczą o obecności życia, budzą różne uczucia, mają swój swoisty język.

Latem możemy doświadczyć bogactwa i różnorodności barw, zmieniających swoje odcienie w zależności od pogody. Słońce wydobywa z kolorów światło, ciemne niebo zapowiadające letnią burze uwypukla kontrasty. Zachęcamy do spacerów w otoczeniu przyrody, obserwacji jej barw, doświadczania pełni zapachów i smaków.

Do każdej z pór roku przypisany jest – podobnie jak bodziec węchowy i smakowy – także kolor. Barwą lata jest czerwień. W tym kolorze są letnie kwiaty, takie jak róża czy mak, i owoce, m.in. truskawki, maliny, wiśnie, czereśnie, arbuz, porzeczki. Czerwony jest również ogień – żywioł przypisany do tej pory roku. Barwa ta pobudza, kojarzy się z życiem, jest kolorem serca.

Latem w czasie zajęć porannego kręgu w kąciku zajęć mogą pojawić się czerwone elementy wystroju, w ciemności zapalamy światło tej barwy, a dzieci chowane są pod czerwoną chustą, którą później samodzielnie lub z pomocą ściągają obserwując wzajemnie tak ważne w procesie rozwoju znikanie i pojawianie się.

Zapraszamy do zabaw i eksperymentów z kolorami:

  • wykorzystania roślin jako barwników
  • barwienia wody, ryżu czy makaronu,
  • malowania kredkami, farbami różnego rodzaju,
  • kolorowanek wodnych, gdzie malowanie wodą wydobywa kolory,
  • zrobienia kolorowych galaretek, kisieli, koktajli, smoothie czy lodów.

Do słuchania i śpiewania polecamy:
„Chodź pomaluj mój świat”
„Gramy w kolory”
„Kolorowe kredki”
„Tęcza tęcza cza cza”

Zachęcamy też do wspólnej lektury książek:

„Odkrywcy przyrody” (w: „Bing. Złota księga bajek” Mandy Archer, Ted Dewan)
„Moja pierwsza książka o kolorach” Eric Carle
„Pomelo i kolory” Ramona Badescu, Benjamin Chaud
„Kolory” Herve Tullet


[9.06]  Kwiatki polne

Zapachy oddziałują na naszą psychikę, każdy z nich w inny, specyficzny sposób, a stymulacja zapachowa jest istotną częścią oddziaływań polisensorycznych. W czasie zajęć Porannego Kręgu, które rozpoczynają dzień w przedszkolu, dzieci doświadczają zapachów w kilku momentach. Do każdej pory roku przypisany jest określony zapach i smak, który łączy się z wrażeniami ze zmysłu węchu. Latu towarzyszy zapach różany i smak konfitury z wiśni, której owoce kojarzą się z tą właśnie porą roku.  Zapach róży działa kojąco i uspokajająco, odstresowuje oraz pomaga przy bezsenności. Krople olejku dodawane do lampki zapachowej zapalanej na czas zajęć sprawiają, że pomieszczenie wypełnia charakterystyczny aromat. Olejek używany jest także w trakcie masażu dłoni przy powitaniu z każdym dzieckiem.

Naturalnym źródłem wielu letnich zapachów jest łąka, dlatego zachęcamy do spacerów na dworze: w ogrodzie, parku, lesie czy właśnie na łące. Obserwujmy, wąchajmy, dotykajmy i smakujmy spotkane rośliny, takie jak pokrzywa, mniszek, bez, rumianek, mięta, szczaw czy rabarbar.

Rodzicom polecamy blogi, na których znaleźć można inspiracje jak wykorzystać jadalne rośliny nie tylko w kuchni J

https://zielonyzagonek.pl/

https://trocheinnacukiernia.home.blog/

Zachęcamy także do wspólnego wykonania lampionów ze słoika – DIY dostępne jest na kanale YT Moje Dzieci Kreatywnie: https://www.youtube.com/watch?v=BhPC0wz2x7c

Razem możemy posłuchać krótkiej bajki o roślinach https://www.youtube.com/watch?v=HEK5tn9APMA

zaśpiewać piosenkę o kwiatach https://www.youtube.com/watch?v=KoAEIDEzG3Y

oraz owadach zamieszkujących łąkę https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak


[3.06] Kochane Żuczki witamy Was w kolejnym tygodniu. Te dni upłyną nam pod znakiem Dnia Dziecka. Mamy nadzieje, że dotarły do Was życzenia i upominki. Zachęcamy Was do spędzania czasu i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu. Zobaczcie jak bawiliśmy się 1 czerwca w przedszkolu. Może chcielibyście skorzystać z naszych propozycji. Zapraszamy do zapoznania się z foto-relacją z tego wydarzenia (zakładka „Galeria” oraz „Aktualności”).

karta-planów-czerwiec-2020


[29.05] Drodzy Rodzice,
Zachęcam do zapraszania dzieci do zabaw kształtujących rozwój emocjonalny. W załączniku znajdą Państwo kilka propozycji takich zabaw.
Anna Konstańczak

[28.05] Propozycje zabaw fundamentalnych 🙂

zabawy fundamentalne1
zabawy fundamentalne2
zabawy fundamentalne 3

Agnieszka Jastrzębska – logopeda


[26.05] Życzenia dla Mam.
W ten piękny, radosny dzień pragniemy złożyć najserdeczniejsze życzenia dla wszystkich kochanych Mam! Życzymy Wam zdrowia, dużo radości i szczęścia, dumy ze swoich pociech i wiele powodów do uśmiechu. Składamy podziękowania i wyrazy szacunku za Waszą troskę i oddanie się Waszym dzieciom, za to, że patrząc sercem widzicie to, co niewidoczne dla oczu <3

[26.05] Życzenia dla Mam- MAKATON.

 


[26.05


[25.05] Święto Mamy

Kochane Żuczki, nie ze wszystkimi niestety spotkamy się w tym tygodniu w przedszkolu, dlatego dla tych którzy pozostają w domach będziemy nadal zamieszczać propozycje zajęć i zabaw.

W tym tygodniu obchodzimy Dzień Mamy – to jedno z najpiękniejszych świąt, podczas którego doceniamy mamy za trud włożony w opiekę, wsparcie w trudnych chwilach, troskę, pomoc i wielką bezwarunkową miłość. Każda mama w takim dniu powinna poczuć się naprawdę wyjątkowo i pięknie.

Zachęcamy Was do stworzenia portretów Waszych mam J Jakiś czas temu przedszkolaki tworzyły swoje portrety, może w podobny sposób Tatusiowie i Rodzeństwo razem z Żuczkami wykonają portrety Mam? Ramkę możecie nadrukować na kartce, wykleić plasteliną lub patyczkami od lodów. Kształt głowy wystarczy wyciąć z papieru. Włosy mogą być z włóczki lub bibuły. Oczy z guzików lub gotowe do przyklejenia, usta można namalować na przykład szminką. Mama może mieć kokardę lub wstążkę we włosach, korale i kolczyki z pomponów lub innych gotowych elementów. Pamiętajcie, że każda mama jest wyjątkowa 🙂

Możecie przy tej okazji porozmawiać o kolorze oczu i włosów Waszej mamy, o jej uśmiechu i o tym jak wyraża inne emocje. Możecie pobawić się w robienie różnych min i ich naśladowanie. Bądźcie blisko, bawcie się w zabawy twarzą w twarz, w „A-kuku” – niech radości i śmiechu nie będzie końca 🙂

Posłuchajcie bajki o tym jak swojej mamy szukała mała owieczka i po czym ją rozpoznała – czyta Pani Marta:

Zapraszamy też Was i wasze cudowne rodziny do bajkowego świata Audiobooków Kubusia 🙂

Seria audiobooków Kubusia to klasyczne historie opowiedziane na nowo – przeniesione do współczesności (czy Czerwony Kapturek może uczyć dzieci tego, by nie rozmawiać z nieznajomymi?). Dzięki temu, że doskonale wszystkim znane historie zyskały nowy wymiar, są nam bliższe i niosą ze sobą nowe lekcje.

Bajek możecie posłuchać na tej stronie: https://kubus.pl/audiobooki/

Możecie także całą rodziną wybrać się do teatru. Polecamy Wam stronę Internetowego Teatru TVP, gdzie wśród materiałów wideo znajdziecie przedstawienia teatralne dla dzieci, w tym opartą na motywach ludowych „Baśń o trzech konikach” poznańskiego Teatru Animacji (tak, to oni wystawiali „Karmelka” na Scenie Wspólnej).

Link do spektakli: https://iteatr.tvp.pl/36866129/spektakle

Do wspólnego czytania wybrałyśmy dla Was następujące książki:

,, Zawsze” J. Świercz
,, Miłość” A. Desbordes
,, Kiedyś” i „Mały chłopiec” A. Moghee, P. Reynolds
,, Nawet nie wiesz, Jak bardzo Cię Kocham” S. McBratney
,, Kocham Cię mamusiu!” Peppa Pig. Opowieści na dobranoc”
„Uśmiech dla Żabki” P. Wechterowicz, E. Dziubak

A do słuchania, tańczenia i zabaw przy muzyce proponujemy piosenki:

Fasolki „Życzenia dla Mamy” https://www.youtube.com/watch?v=t7koX6Y_e3A

Majka Jeżowska „A ja wolę swoją mamę” https://www.youtube.com/watch?v=X6ZpumEE3xs

Arka Noego i Przyjaciele „Kocham Cię mamo” https://www.youtube.com/watch?v=VbnX61GvHqU

Arka Noego „Ta piosenka jest dla Mamy” https://www.youtube.com/watch?v=pamULWD7hzY

Presto „Mama w kuchni” https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=A_gixhymV1E&feature=emb_title


[18.05] Stymulacja neuromotorycznych punktów twarzy.
masaż twarzy
Agnieszka Jastrzębska – logopeda


[18.05] Wiosna na talerzu.

W tym tygodniu, drogie ŻUCZKI, chciałybyśmy spędzić z Wami trochę czasu w kuchni. Zabawy kulinarne to znakomita okazja do wielozmysłowego poznania wielu produktów, które posłużą nam do przygotowania smacznych i zdrowych posiłków. Będziemy je mogli dotykać, wąchać i smakować. Samodzielnie lub z pomocą dorosłych Wasze rączki będą: myć, obierać, kroić, strzępić, mieszać, smarować, wlewać, przesiewać, przesypywać i wprawiać się w wielu innych czynnościach. A na koniec będziemy rozkoszować się widokiem, zapachem i smakiem naszych potraw. Mamy nadzieję, że zabawy kulinarne w gronie bliskich i przyjaciół dostarczą Wam wszystkim wiele radość 🙂

Jednak zanim zaczniemy, zapraszamy Was do ogródka Marysi – posłuchajcie co znajdzie tam Misia, kogo spotka i kto okaże się małym łakomczuszkiem 🙂 Bajkę przeczyta dla Was pani Natalia:

Skoro warzywa już pozbierane, zapraszamy do kuchni na wspólne gotowanie z panią Sonią, panią Natalią i panią Martą 🙂

Na początek proponujemy:

WIOSENNE KANAPKI OD PANI SONI:

Po długim okresie zimowym chyba każdy z nas łaknie nowalijek, które nie tylko są pyszne, ale stanowią również źródło wielu cennych witamin.

Do przygotowania naszych wiosennych kanapek będziemy potrzebowali:

–  pieczywo – my polecamy pyszny i zdrowy chleb orkiszowy

– masło

– warzywa, takie jak: sałata, pomidor, rzodkiewki, ogórek, szczypiorek, papryka

–  dodatki: jajko, wędliny, sery.

Smacznego!

Kolejna nasza propozycja to:

WYŚMIENITA ŚCIERANA SAŁATKA OWOCOWA OD PANI NATALII

To smakowite śniadanie jest niezwykle proste w przygotowaniu, ale nie dajcie się zwieść: sałatka jest pyszna i pięknie wygląda, a w procesie ścierania wydostają się z owoców wszystkie naturalne cukry, tworząc sos i dodając owocom połysku. W połączeniu z ciepłym miodem sezamowym sałatka smakuje i pachnie obłędnie. Kochane ŻUCZKI koniecznie musicie spróbować!

Do przygotowania naszych sałatki owocowej będziemy potrzebowali:

Miód sezamowy: 1 garść sezamu, 2 łyżki miodu

Dojrzałe owoce: 1 gruszka, 1 garść truskawek,1 banan, 1 jabłko, 1 brzoskwinia

Dressing: 1 pomarańcza , kilka gałązek świeżej mięty

Do podania: jogurt naturalny

CZAS START!

Upraż sezam na złoto na suchej patelni, często mieszając. Wymieszaj sezam z miodem. Przed podaniem podgrzej miód sezamowy 20 sekund w mikrofalówce (800W).

Postaw czworoboczną tarkę na talerzu i długimi pociągnięciami ostrożnie zetrzyj na grubych oczkach wszystkie owoce po kolei – możesz wykorzystać dowolne twarde owoce pestkowe, takie jak śliwki, brzoskwinie, jabłka i gruszki czy truskawki i banany.

Ostrożnie podnieś tarkę, zostawiając na półmisku stosik wspaniałych startych owoców. Polej je sokiem z pomarańczy i skrop 2 łyżkami miodu sezamowego. Posyp sałatkę grubo posiekanymi listkami mięty i podawaj z jogurtem naturalnym.

Smacznego!

A teraz czas na słodkie wypieki:

CIASTO MARCHEWKOWE OD PANI MARTY

Kiedy całą rodziną mamy ochotę na coś słodkiego staramy się szukać zdrowszych zamienników popularnych słodkości. Jeśli piekę coś sama, to zwykle bazuję na tym, co jest w domu i szukam przepisów w oparciu o składniki, które mam pod ręką. Lubię eksperymentować – piekłam już ciasto ze szpinakiem, z cukinii, z passaty pomidorowej czy batatów. Poniższy przepis na ciasto marchewkowe powstał w oparciu o mąkę gryczaną, bo kiedy mieliśmy chrapkę na babkę jedynie taką mąkę miałam w kuchni J

Przepis znalazłam na Rozchwaszczonym blogu kulinarnym – Trochę Inna Cukiernia Małgorzaty Kalemba – Drożdż, mamy alergików, wielbicielki jadalnych kwiatów i dzikiego zielska, autorki kilku książek o tematyce kulinarnej.

Gryczane ciasto marchewkowe (bezglutenowe, bezmleczne)

1 szklanka tartej marchewki (na drobnych oczkach, ale nie na miazgę)
1 szklanka mąki gryczanej palonej
1 niepełna (3/4) szklanka brązowego cukru (w tym waniliowy)
2 jajka
1/3-1/2 szklanki oleju lub łagodnej oliwy
pół łyżeczki proszku do pieczenia BIO
1 łyżeczka cynamonu

Jajka ubić z cukrem, dodać olej/oliwę. Marchewkę zmieszać z sypkimi i połączyć z jajkami. Wylać na blaszkę 20×20 cm wyłożoną papierem i piec w 180 °C przez 25-30 minut. Ilość dodanego cukru można zmienić w zależności od tego, jak słodka jest marchewka.

Ciasto jest przepyszne i znika z talerza w kilka minut. Moje dzieci, które marchewkę omijają szerokim łukiem, a na mąkę gryczaną patrzą z ukosa, z radością przygotowują ze mną ten wypiek, by później z przyjemnością zjadać ciasto – nie przeszkadza im wówczas ani marchewka, ani mąka gryczana 🙂

Smacznego!

Pamiętajcie tylko, żeby zbytnio nie wypełniać sobie brzuszków słodkościami, szczególnie tymi mniej zdrowymi, tak jak to zrobił Fenek – pani Marta przeczyta Wam jedną z jego przygód. Posłuchajcie!

Na koniec zapraszamy dzieci wraz z Rodzicami do wspólnych zabaw z jadalnymi masami plastycznymi. Pomysły na nie znajdziecie, Drodzy Rodzice, w bezpłatnym e-booku dostępnym pod adresem:

http://dobrzesiebaw.pl/wp-content/uploads/2018/12/sensolacja.pdf

Polecamy Wam także ciekawe blogi i książki o żywieniu dzieci (i nie tylko):

  • Oswojenie ma znaczenie – facebookowy profil poznańskiej mamy, logopedki, terapeutki karmienia – Magdaleny Kaliny – prezeski Fundacji Cali Mali (to miejsce polecamy także!), gdzie znajdą Państwo pomysły i inspiracje jak wspierać Wasze dzieci w terapii karmienia i terapii logopedycznej,
  • Alaantkowe BLW – blog kulinarno-parentingowy, który współprowadzi inna poznańska mama, nauczycielka przedszkola – Joanna Agner – współautorka książek poświęconych metodzie BLW i propagatorka tej metody. Zachęcamy do wejścia na bloga po przepisy, które nie mają za zadanie karmić, a odżywiać całą rodzinę,
  • Szpinak rob bleee – blog mamy, dietetyka i psychologa w jednej osobie, czyli Zuzanny Anteckiej, poświęcony pozytywnemu żywieniu dzieci, pomaga zmienić dzieci w małych smakoszy i kształtować dobre nawyki żywieniowe całej rodziny,
  • „Uśmiechnij się! Siadamy do stołu” – książkę Jespera Juula, duńskiego terapeuty rodzinnego i pedagoga, autora wielu książek dla rodziców, twórcy nowej koncepcji wychowania. Autor przekonuje, że zdrowe odżywianie, to nie wszystko i że równie ważna jest dobra atmosfera przy stole, nasycona bliskością, bezpieczeństwem i rodzinnym ciepłem, które towarzyszy wspólnym posiłkom,
  • „Moje dziecko nie chce jeść” – książka hiszpańskiego pediatry Carlos Gonzalesa, w której autor odpowiada na wiele pytań trapiących rodziców małych niejadków.

A do czytania razem z dziećmi proponujemy następujące książki:

  • „Kicia Kocia. Witaminowe przyjęcie” Anita Głowińska
  • „Kicia Kocia gotuje” Anita Głowińska
  • „Marysia w ogrodzie” Nadia Berkane
  • „Przygody Fenka. Jem zdrowo!” Magdalena Gruca, Ewa Zontek
  • „Za nic na świecie nie zjem pomidora” Lauren Child
  • „Lamelia Szczęśliwa i chrapka na babkę” Joanna Krzyżanek
  • „Wychodzimy na dwór z Arturem i Basią” Aurore Gauthier
  • „Bing w ogrodzie” Emma Drage
  • „Przygody Fenka. Wiosna w ogrodzie” Magdalena Sroka, Ewa Zontek
  • „Bardzo głodna gąsienica” Eric Carle

Cieszymy się widząc, że niektórzy z Was już zamienili się w małych kucharzy 🙂 Rodzicom Cypriana dziękujemy za zdjęcia!


[11.05] Księga optymizmu

Gdybyśmy ten tydzień mogli spędzić w naszym przedszkolu na pewno byłoby radośnie, wesoło, tęczowo i kolorowo! 10 maja to Dzień Optymisty – święto społeczności przedszkoli biorących udział w Ogólnopolskim Programie Optymistyczne Przedszkole, do którego należymy i my. Jednym z jego symboli jest tęcza, której każdy kolor odpowiada jednemu z filarów programu. Więcej o samym programie możecie przeczytać, Drodzy Rodzice, na stronie jego twórców: http://partner.edu.pl/optymistyczne-przedszkole.html

Na początku zachęcamy do obejrzenia Księgi Optymizmu, na której kartach zapisały się dzieci i pracownicy naszego przedszkola. Znajdziecie ją Państwo w zakładce Aktualności 🙂

Zapraszamy także do zaśpiewania Hymnu Optymisty razem z panią Martą 🙂

Optymiści zmieniają świat!

Często potrzeba tak niewiele, aby przywrócić uśmiech na twarzach innych osób: „Ludzie mają dobry humor od dobrych słów. Przepis jest taki – trzeba na kogoś spojrzeć, uśmiechnąć się i głośno powiedzieć <<Dzień Dobry>> (…) Słowa do nas wracają jak odbijanie piłki” – posłuchajcie bajki „Kicia Kocia mówi <Dzień Dobry>” czytanej przez panią Natalię:

A co Wam, Kochane Żuczki, sprawia radość?

Zwykle doświadczamy jej poprzez proste rzeczy i czynności.

Czy jest to kontakt z drugim człowiekiem, bliskość znanej osoby (a jeśli tak to kogo)? Jaką aktywność lubicie najbardziej, jaka zabawa przynosi Wam chwile szczęścia? Huśtanie się, puszczanie baniek, zabawy z balonami, słuchanie muzyki lub dźwięków, gra w piłkę, wygłupy z bratem, czytanie ze starszą siostrą, spacer z rodzicami? A jak wyrażacie swoją radość? Uśmiechając się, śmiejąc głośno, poruszając się radośnie, wykonując jakiś prosty gest czy przywołując dźwiękiem lub słowem osobę, która jest blisko?

Rodzicom proponujemy chwilę refleksji na ten temat

Znalezienie tego, co lubi nasze dziecko, co sprawia mu największą radość, na co reaguje pozytywnie, to ważny moment w rozwoju relacji i komunikacji. Równie ważna jest wiedza o tym, czego dziecko nie lubi, czego się boi, na co reaguje większym napięciem, buzią ułożoną w podkówkę, płaczem, krzykiem, wtuleniem się. Ma to szczególne znacznie, jeśli dziecko nie mówi lub jego mowa jest bardzo niewyraźna. Znaczące jest także rozpoznanie tego, w jaki sposób dziecko reaguje na jaki bodziec. Istotne, by głośno nazywać zaobserwowaną u dziecka reakcję i interpretować ją tak, jak to czujemy, np. „Uśmiechasz się, chyba Ci się podoba”. Kiedy wiemy już w jaki sposób dziecko okazuje jaką emocje, np. że ożywienie oznacza radość, możemy próbować podążać za dzieckiem, interpretować dane zachowanie jako chęć kontynuowania czynności, która taką reakcję wyzwala, np. „Poruszasz rękoma, chcesz jeszcze!”. Trzeba także umieć rozpoznać moment, w którym dziecko ma ochotę na zmianę, jest zmęczone jakimś działaniem lub coś przestało mu się podobać. Także wówczas nazywamy zauważone zachowanie, komentujemy je i intepretujemy, np. Widzę, że przestałeś się uśmiechać, chyba chcesz już skończyć tę zabawę”.

Polecamy prezentację ogólnych wiadomości o AAC autorstwa Kamila Lodzińskiego – logopedy i terapeuty AAC.

http://www.responsywnie.com.pl/komunikacjawspomagajaca?fbclid=IwAR2Nt45_rSyuO3KreQA-BvL-N6q2x6poGPbTyYS5M5YNOuzQ27259zQqA0k

Radość z tworzenia 🙂

Każdy z naszych Żuczków lubi aktywności sensoryczne, plastyczne, sensoplastyczne. Zapraszamy do zabawy z farbami i masami plastycznymi:

1.Malowanie farbami – można realizować na różne sposoby – rozcierać farbę rękoma lub stopami na papierze czy folii, odbijać dłonie, stopy, palce tworząc z nich różne kształty. Do malowania, poza pędzelkiem, może służyć gąbka, wałek, patyczek higieniczny czy rolka po papierze toaletowym lub folii spożywczej. Farbę można także stworzyć samemu, nawet jadalną! Najsprostsza to oczywiście jogurt naturalny z dodatkiem soku czy innego naturalnego składnika.

W linku wyjątkowa, puchnąca farba domowej roboty: http://kreatywnik.pl/2018/02/08/puchnaca-farba-domowej-roboty/?fbclid=IwAR3aepJC7V4fgSnZMmMGkzMufIMzWObJ_QXjpWHN3WR7P2AXTmyCPh-ZUKg#

2. Masy plastyczne – mogą być gotowe, takie jak plastelina, modelina, ciastolina, piasek kinetyczny, slime, ale wiele z nich można też samemu wykonać w domu.

Poniżej link do strony, gdzie znajda Państwo ciekawe przepisy: http://kreatywnik.pl/category/kreatywnie/masy-plastyczne/?fbclid=IwAR3QVvoWSuCI-as8xTy8ZvVZF5cOHpele1xELaLS1AEkpvgs4GDdICMP0nM#

A w załączonym dokumencie przepis na prostą masę papierową.

masa_papierowa– do pobrania

Na koniec naszego „spotkania” chcemy podzielić się jeszcze jedną bajką. „Są rzeczy, które można dawać i dawać, i wcale ich nie ubywa. Na przykład szczęście, miłość… czy moje kolory” – tak mówił Elmer, słoń w kratkę, który poszukiwał końca tęczy, żeby oddać jej swoje kolory. Opowiadanie „Elmer i tęcza” przeczyta dla Was pani Marta:


[8.05] Zabawy paluszkowe od pani Agnieszki- logopedki.

Główna aktywność tutaj należy do osób dorosłych. Zabawy:
       poprawiają sprawność manualną, niezbędną przy nauce pisania, mogą być stosowane jako wstępny etap tej nauki lub w ramach terapii u dzieci z obniżoną sprawnością,
       wzbogacają słownictwo dziecka, wpływając na rozwój mowy,
       pogłębiają więź emocjonalną między rodzicem a dzieckiem,
       uczą podstaw komunikowania się — naprzemienności, która jest podstawą dialogu,
       pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co małym dzieciom często przychodzi z trudem.

zabawy paluszkowe


[7.05]  Jazzowanki – niespodzianki

Kochane Żuczki, czy udało Wam się wziąć udział w naszych zajęciach słowno – muzycznych „Ja i moje otoczenie”?

Mamy nadzieję, że w czasie pobytu w domu będziecie do tych piosenek wracać nie tylko w środy 🙂

Dziś chciałybyśmy polecić Wam jeden z muzycznych kanałów, na którym znajdziecie więcej krótkich utworów z pokazywaniem, rozwijających komunikację i  motorykę.

Jazzowanki to program edukacyjny stworzony przez polską wokalistkę i autorkę tekstów, panią Magdalenę Maduaka. My na ten kanał trafiłyśmy poszukując linków do piosenek z naszych zajęć. Zachwyciły nas nieagresywna muzyka, delikatny wokal, filmy z nieruchomą kamerą i niezawierające animacji, co sprawia, że uwaga dziecka skupia się na słowach, gestach i mimice.

Pani Magda przygotowała dla Was niespodziankę, którą i nam sprawiła ogromną radość – nagrała piosenki, których nie mogłyśmy znaleźć w internecie.

Posłuchajcie jej interpretacji utworów „Siedzę prosto” i „Słonko wschodzi coraz wyżej”.

Pani Magdo, dziękujemy za bezinteresowność i okazane serce! <3

Z przyjemnością będziemy wracać do Jazzowanek. J

Poniżej link do kanału YouTube Pani Magdy, gdzie znajdziecie inne piosenki w jej wykonaniu:

https://www.youtube.com/channel/UCv2uOp0eNjXYuiWUSBhdbmg/videos


[5.05] 


[4.05] karta-planów gr.III-maj


[4.05] „Ja i moje otoczenie”
Witajcie kochane Żuczki! Dziś chciałybyśmy przypomnieć Wam jedne z naszych zajęć grupowych, na których spotykamy się w każdą środę.
Rodzicom wyjaśniamy, że są to zabawy słowno-muzyczne, którym nadałyśmy tytuł „Ja i moje otoczenie”.

W ich trakcie staramy się stworzyć atmosferę sprzyjającą aktywności dzieci, budowaniu ich zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie.

Podczas wspólnej aktywności ruchowej i wokalnej, bo na niej opierają się te zajęcia, pomagamy dzieciom:

– odreagować napięcia psychoruchowe,
– wyzwalać aktywność własną,
– odczuwać bodźce dźwiękowe, dotykowe,
– zmniejszać lęk, niepokój czy agresję.

Do wspólnej zabawy potrzebne są nam: instrumenty perkusyjne (mogą to być instrumenty własnej produkcji np. garnki, pokrywki, pudełka, kije itp.),  piłka (duża lub mała), krem do posmarowania dłoni przed masażykami (jakikolwiek ułatwiający masowanie).

Oto proponowany przebieg zabawy:

  • siadamy na podłodzie (w siadzie skrzyżnym) naprzeciwko siebie lub tworzymy krąg (w zależności od liczby uczestników zabawy, a zachęcamy do udziału całe rodziny),
  • witamy się piosenką ,,Mało nas…” (melodia oryginalna), w trakcie śpiewania podajemy sobie piłkę wywołując kolejne, uczestniczące w zabawie osoby (np. ,,Mało nas, mało nas do pieczenia chleba, jescze nam, jeszcze nam mamy tu potrzeba”),
  • następnie witamy słonko unosząc ramiona i śpiewając: „Słonko wschodzi coraz wyżej”, a następnie żegnamy je opuszczając ramiona: ,,I zachodzi coraz niżej” (melodia, to następujące posobie dźwięki w gamie: przy wschodzie w górę a przy zachodzie w dół),
  • z kolei, dbając o właściwą pozycję ciała (siad skrzyżny, proste plecy, dłonie ułożone na kolanach), śpiewamy – „Siedzę prosto, siedzę prosto na mnie patrz, na mnie patrz. Patrz jak siedzę prosto, patrz jak siedzę prosto. Na mnie patrz, na mnie patrz” (melodia ,,Panie Janie”)
  • następnie kilka ćwiczeń na orientację w schemacie własnego ciała – śpiewając kolejne piosenki wskazujemy i nazywamy części ciała:
  1. „Głowa ramiona…” (melodia ,,Siekiera motyka”)
  2. ,,Tu są moje rączki…” (melodia oryginalna)
  3. „Pokaż proszę…” (j.w,)
  4. „Tu paluszek…” (j.w),
  • przechodzimy do zabaw paluszkowych połączonych z masowaniem dłoni i paluszków (przyda się krem),
    – „Ten pierwszy…” (melodia oryginalna)
  • i wreszcie zabawy z instrumentami:
    – „Jestem muzykantem” (melodia oryginalna) – jeśli to możliwe śpiewamy naprzemiennie,
    – „Zebrał cudną Jaś kapelę” (j.w.)
  • na koniec zabawy żegnamy się w sposób podobny do powitania: kolejnym uczestnikom podajemy piłkę i śpiewamy: „Dużo nas, dużo nas do pieczenie chleba, już nam tu, już nam tu np. taty nie potrzeba”.

Zachęcamy do częstego, wspólnego śpiewania z dziećmi piosenek wspomagających budowanie świadomości własnego ciała. Żuczki je bardzo lubią. Zarówno te, które potrafią być samodzielnie aktywne przy wskazywaniu części ciała, jak i te które muszą skorzystać z naszej pomocy.

 

 Załączamy linki do niektórych z wymienionych wyżej piosenek i innych wspomagających utrwalanie schematu ciała, znanych naszym „Żuczkom”:

https://www.youtube.com/watch?v=XJw1ul6rS-Y&list=OLAK5uy_l4iTB75Jp80vW_T77-Fik72QxIiuFkc3o&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=UD3N8JV0GRc&list=OLAK5uy_l4iTB75Jp80vW_T77-Fik72QxIiuFkc3o&index=18

https://www.youtube.com/watch?v=qhvS9qq8_g8

https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0

https://www.youtube.com/watch?v=fQZ0BL1JJS4


[4.05] Dzień Strażaka.

W poniedziałek 04.05 obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka. Z tej okazji zachęcamy wszystkie dzieci i rodziców do obejrzenia i posłuchania bajki „Kicia Kocia poznaje strażaka” – animacji o jednej z ulubionych bohaterek także naszych przedszkolaków 🙂

Link do bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=u42rsaYzrO0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2GzEjOKKf06i1ISv3Z76w6R33xbstrVbjW7VmYzPs3-3VmxP2V3Vk7Vlg


[1.05]  Urodzinowe życzenia dla Filipka


[30.04] A może stymulacja smakowa? Poniżej plik z opisem.:-)
stymulacja smakowa
Agnieszka Jastrzębska – logopeda


[28.04] Witajcie Kochane Żuczki!

Cieszymy się z każdego kontaktu z Wami, z każdego zdjęcia, pokazującego jak spędzacie czas w domu. Dziś chciałybyśmy podzielić się z Wami fotorelacją z wiosennych zabaw Cypriana, utworzoną ze zdjęć przesłanych przez jego mamę. Dziękujemy! Czekamy na kolejne „spotkania” z Wami pod adresem nauczyciele81@gmail.com


[27.04] Zwierzęta na wsi

Wiosna rozkwita, za oknem coraz ładniejsza pogoda i więcej słońca. Zbliża się weekend majowy i można już wybrać się na wycieczkę poza miasto. Zapraszamy Was do spotkania ze zwierzętami z wiejskiej zagrody.

Na początek posłuchajcie książki p.t. „Gwarna wieś” (czyta  p.Natalia)

Już wiecie jakie zwierzęta żyją na wsi i jakie wydają dźwięki. Teraz słuchając dźwięków przyjrzyjcie się zdjęciom zwierząt:

https://view.genial.ly/5e92c42cfba9d40d9e55ae25?fbclid=IwAR2WRQNdTfW1yuynjSFKPjkqHl0rILs6Cvgg-Rw8GNFfpJ7q9ApKmASsEvI

Spróbujcie też odgadnąć o jakich zwierzętach mowa:

  1. Ma grzywę i ogon,
    w stajni mieszka sobie.
    O kim opowiadam?
    kto mi odpowie?
  2.  Mleko daje zdrowe,
    na łące się pasie.
    Może być łaciata,
    dobrze ją znacie.
  3. Pasą się na halach.
    Be, be, be wołają.
    Na swoim grzbiecie
    miękkie runo mają.
  4. Zakręcony ogonek
    i śmieszny ryjek ma
    chrum, chrum – głośno woła
    kto mi jeść dzisiaj da?

Nawet jeśli nie możecie na żywo zobaczyć, posłuchać i dotknąć wiejskich zwierząt, to spróbujcie z pomocą rodziców znaleźć podobne w dotyku tekstury.

  • Wata może być owczym runem,
  • Sztuczne piórka niech zastąpią upierzenie kur, kaczek, czy gęsi,
  • Sztuczne włosie czy wełna mogą być grzywą i ogonem konia,
  • Sztuczna skóra lub szorstki papier jako skóra świnki (a guzik niech wystąpi w roli ryjka).

Może spróbujecie z pomocą rodziców wykonać „portrety” zwierząt z wiejskiej zagrody? 🙂

Zachęcamy też do wspólnego śpiewania piosenek o:

A na koniec zapraszamy na masażyki z p. Martą i Justynką 🙂


[24.04] Przedstawiam propozycje stymulacji termicznej i dotykowej twarzy.
stymulacja termiczna i dotykowa twarzy
Agnieszka Jastrzębska – logopeda


[21.04] Zachęcamy do wspólnego stworzenia Księgi Optymizmu, poprzez przesyłanie zdjęć do dnia 5.05 na maila nauczyciele81@gmail.com.

Wszelkie szczegóły w załączniku–> Przedszkolna Księga Optymisty. 


[21.04] Sprawdzone propozycje 《WYCISZENIA🤫🤭😴》 przez:

-wspólne zaplanowanie dnia i przewidywalność zdarzeń -obdarzanie dziecka uwagą metodą SNO ( S- słyszę, daję znak, że słyszę; N- nazywam potrzebę; O- otwieram się na szukanie rozwiązań)
-dobry dotyk: przytulanie; głaskanie ( z włosem, nie pod włos), drapanie po plecach palcami, szczotkami, szmatkami; zabawy w ciepłej wodzie, w materiale sypkim o przyjemnym dotyku
-miłe i motywujące słowo, spokojnie wypowiadane; używanie magicznych słów: przepraszam, dziękuję i prosze- przypominać nie zmuszać
-słuchanie czytanej bajki, śpiewu ptaków lub kołysanki, czy odpowiedniej muzyki
-zabawa z dokańczaniem zdań: ” jestem smutna, bo…”, „jestem zadowolony, bo…”, „przegrałem, bo…”
-patrzenie w dal np. przez okno i obserwowanie: chmur na niebie ( ich kształtów), latających ptaków, samochodów w oddali i ludzi;
-ograniczenie czasu spędzanego przed ekranami; przyjemne oświetlenie
-spokojne oddychanie z dotlenieniem, dmuchanie -wygrzewanie się w słońcu na balkonie czy w ogrodzie lub pod kołderką, z bezpiecznym termoforem
– przebywanie w ukryciu, chowanie się np. w bazie wybudowanej z użyciem koca i krzeseł; zawijanie w koc- naleśnik i przykrywanie ciężką kołdrą
-bezpieczne baraszkowanie z opiekunem, uściski, ugniatanie, przepychanki
-rysowanie swoich nastrojów- minki
-dieta najlepiej bez cukru, konserwantów i barwników
Każda z tych propozycji redukuje poziom pobudzenia, prosimy sprawdzić.
Hania Oses i Hania Stróżyk


[21.04] Wyspa dotykowa od Pani Hani- pedagog.

Wyspa_dotykowa


[20.04] Eko wiosna

Nadszedł czas wiosennych porządków. Świecące coraz intensywne słonko odsłania nieład zgromadzony w okresie zimowym, co dodatkowo  mobilizuje nas do podejmowania działań w tym zakresie. Z wielką energią budzi się przyroda, w tym Żuczki. Warto skorzystać z tej okazji i zaangażować dzieci do wspólnego sprzątania domu. Powierzając im proste obowiązki mamy szansę nauczenia ich nowych i ważnych umiejętności, a jednocześnie dać możliwość upustu rozpierającej je energii.

Oto przykłady aktywności, do których możemy zachęcać nasze dzieci:

  • sprzątanie swoich zabawek – ta czynność powinna stać się nawykiem (odkładane zabawek na miejsce, wrzucanie ich do pudełka)
  • zasuwanie krzesła po odejściu od stołu i odnoszenie naczyń do kuchni po spożyciu posiłku
  • odnoszenie brudnej odzieży do pojemnika na ,,brudy” i wkładanie jej do pralki
  • wycieranie szmatką powierzchni mebli
  • zamiatanie czy mycie małej powierzchni podłogi
  • zawieszanie ubrań na wieszakach
  • układanie ubrań w szafie, dzięki czemu dziecko poznaje gdzie jest miejsce na określone części garderoby
  • inne pomysły… 🙂

Sprzątanie nie musi być przykrym obowiązkiem.  Może przybrać formę miłej zabawy w towarzystwie rodzica lub starszego rodzeństwa.

Jedne Żuczki poradzą sobie z wykonaniem tych czynności naśladując działania rodziców, innym trzeba będzie pomóc poprzez prowadzenie ich rączek i/lub komentarz słowny dotyczący wykonywanej czynności. Wybieramy te zajęcia, którym dziecko jest w stanie sprostać samodzielnie lub z naszą pomocą .

Pamiętajmy, by nie poprawiać po dziecku niedoskonałości. Nasza radość ze wspólnych działań będzie dla dziecka najlepszą motywacją do podejmowania i doskonalenia ich w przyszłości.

Powodzenia!

Dzień Ziemi

Natomiast z okazji zbliżającego się Dnia Ziemi zachęcamy Żuczki do segregacji śmieci. Niech najpierw doświadczają papieru, plastiku i metalu, np. zgniatając plastikowe butelki rękoma i nogami, drąc papier; niech słuchają co wydaje jakie dźwięki, można pobawić się wspólnie w dźwiękowe zgadywanki. Chłopcy mogą też spróbować rozpoznawać dotykiem różne tekstury, nazywać je i w końcu wrzucać „śmieci” do pojemników oznaczonych innymi kolorami lub będących w różnych kształtach.

Niektóre przedmioty można wykorzystać ponownie – proponujemy stworzenie eko instrumentów , np. grzechotek z puszek, butelek, rurek po ręczniku papierowym (można je wypełnić różnego rodzaju ziarnami, makaronem czy ziarnami kawy) lub bębenków z pudełek (pałeczkami mogą być kredki lub patyczki do sushi).

Zapraszamy do wspólnego muzykowania przy piosenkach o sprzątaniu i ekologii

https://www.youtube.com/watch?v=EVxxQ7z2KGk

https://www.youtube.com/watch?v=GyuLfEIPKpk&feature=share&fbclid=IwAR1EaZsxnnp1OW8jxkpM801UsdcNS3FWsGw2IOU2ho9sjaPbKUA_hsvRq3o

Polecamy także książki o tej tematyce:

„Przygody Fenka. Sprzątam po zabawie

„Basia i śmieci”

„Przygody Fenka. Segreguję śmieci”

„Kicia Kocia sprząta”

Dwie ostatnie przeczytają dla Was p.Natalia i p.Marta 🙂


[17.04] A może poćwiczymy dzisiaj mówienie ze zwierzątkami?
gadające zwierzątka

Możemy też poćwiczyć razem dziewczynką na obrazkach. 🙂 Mama, tata mogą poćwiczyć z nami.:-)
samogłoski

Udanej zabawy 🙂 – Agnieszka Jastrzębska (logopeda).


[17.04] Drodzy Rodzice,

zapraszam do zapoznania się z propozycjami ćwiczeń relaksacyjnych i odprężających.
Anna Konstańczak – psycholog

[16.04] Dom.

Zapraszamy do wysłuchania opowiadania o tym jak Wesoły Ryjek budował z klocków.


[14.04] ZABAWY Z KOCEM od Pani Hani- rehabilitantki:

  1. rozkładamy koc na podłodze, wkładamy pod niego dużego misia lub lalkę i dotykamy zabawkę przez koc szukając jej nogi, ręki, głowy itp. Następnie dzieci chowają swoje: ręce, nogi, głowę (ciemno/ jasno)
  2. zawijamy zabawkę w koc i rozwijamy, a teraz kolej na dzieci. Robimy owinięte w koc „naleśniki ” następnie masujemy je imitując smarowanie dżemem lub posypywanie cukrem, udajemy krojenie naleśnika i zjadamy go. Po tej zabawie dziecko samo próbuje wydostać się z koca
  3. pomocnicy trzymają koc kilka cm nad podłogą, a dziecko przedostaje się pod nim na drugą stronę, to samo górą (można delikatnie poruszać materiałem)
  4. w siadzie na kocu z opiekunem jedziemy po podłodze, mocno odpychając się od podłoża. Inny wariant, to ściągnięcie koca, na którym leży dziecko i jedziemy śpiewając piosenkę ” jedzie pociąg z daleka… ” zaglądamy do innych pomieszczeń w domu.
  5. czas na kołysanie, najpierw maskotka znajduje się na kocu, unosimy ją w górę i huśtamy. Teraz zmiana, bujamy dziecko (z wyczuciem i w bezpiecznej pozycji ciała )
  6. rolujemy koc, układamy go na podłodze i możemy przemieszczać się jak po kładce, albo iść okrakiem jak „miś”, można przekraczać przeszkodę z jednej strony na drugą lub próbować przeskoczyć z asekuracją pomocnika,
  7. można także uwiesić się jak „małpka” na zrolowanym kocu, uniesionym w górę przez pomocników
  8. na koniec wspólny odpoczynek w „bazie” wybudowanej z użyciem koca i np. dwóch krzeseł.
    Dobrej zabawy !


[14.04] Ścieżka sensoryczna

Oto kolejna propozycja zabaw dla naszych Żuczków – sensoryczny spacer 🙂
Ścieżka sensoryczna pozwala rozwijać wyobraźnię dotykową, a ta jest potrzebna do prawidłowego poznawania świata przez dziecko. Jest specjalnie ułożonym torem do pokonania dla dzieci. By pobudzać receptory dotykowe znajdujące się w stopie lub dłoniach powinna być wykonana z różnego rodzaju faktur lub elementów. Chodzi o to, żeby dziecko dotykało jak największej liczby różnych faktur. Niech pełza, raczkuje, chodzi po nich – najlepiej na bosaka lub w cienkich skarpetkach. Jeśli dziecko jeszcze nie przemieszcza się jeszcze w żaden sposób, kładź je na różnych materiałach – niech poczuje faktury całym ciałem.

Do stworzenia ścieżki sensorycznej możemy wykorzystać różne rzeczy, które znajdziemy w domu czy ogrodzie:

  • materiał przyrodniczy (ziemia, kora, kamienie, trawa),
  • produkty spożywcze (groch, ryż, kasza, makaron o różnym kształcie, cukier, ziarna kawy), kawałki tkanin (wełna, jedwab, futerko, płótno),
  • papiery (ścinki gazet, grubszy karton, bibuła),
  • inne jak wata, miękkie pompony, folia bąbelkowa lub aluminiowa.

Spacerowanie taką ścieżką rozwija nie tylko zmysł dotyku. Dzięki kolorom stymulowany jest też wzrok, a wydające różne dźwięki faktury pobudzają słuch.

 


[10.04] Siódme urodziny Franka.

Dziś są Twoje urodziny,
choć się razem nie widzimy.
Przysyłamy serdeczne życzenia,
niech się spełnią Twe marzenia!
Koledzy z grupy „Żuczków” razem ze swoimi rodzinami, wszyscy Twoi nauczyciele i opiekunowie.


[7.04] Drodzy Rodzice,
zachęcamy do zapoznania się z informacjami od Pani Ani- psycholog.

Jak wspierać dzieci


[6.04] Słuchowisko.

Zachęcamy do posłuchania- Bing „Włochate wydmuszki” czyt. p.Natalia 🙂


[6.04] Wielkanoc

W świątecznym tygodniu zachęcamy Was, by poszukać inspiracji w tym, z czym kojarzą się te święta, w tradycjach z nimi związanych, a przede wszystkim włączyć dzieci – na miarę ich możliwości – w przygotowania. Wielkanoc niesie ze sobą wiele ciekawych doświadczeń sensorycznych, za sprawą różnego rodzaju bodźców:

  • węchowych i smakowych: jajka, rzeżucha, świąteczne potrawy, wypieki i ich charakterystyczne składniki,
  • wzrokowych: palmy, stroiki wielkanocne i koszyczki ze święconką,
  • dotykowych: bazie, owies, skorupki od jajek, ciasto w trakcie wyrabiania.
  • Jajka można pomalować flamastrami, farbami, wykleić plasteliną lub kawałkami rozdzieranego samodzielnie papieru lub zwijaną w kulki krepiną.
  • Można także przygotować „pisanki” na wyciętym z papierze kształcie ozdabiając je m.in. filcem, wstążkami, krepiną, plasteliną, guzikami itp.
  • Bazie można wykleić z plasteliny rozwałkowując dłonią cienkie łodygi i tocząc w palcach drobne kuleczki lub wklejając watę w miejsce „kotków”.
  • Koszyk z potrawami dzieci mogą przygotować wspólnie z rodzicami najpierw wybierając właściwe produkty, rozpoznając je, doświadczając ich i wkładając do koszyka.
  • Przysmaków od Zająca można poszukiwać w pojemniku z siankiem (i niech dziecko, jeśli może, samo spróbuje odwinąć sreberko z jajeczka).
  • Oprócz rozbijania ugotowanych jajek jedno o drugie, można spróbować jajkami rzucać do celu, toczyć je, przenosić na łyżce. Można je również układać w wytłoczkach od jajek, także próbując odwzorować wzór ułożony w drugiej wytłoczce przez dorosłego lub starsze rodzeństwo.
  • Połówki skorupek od jajek można z kolei rozbijać młoteczkiem 🙂

Poniżej znajdą Państwo linki do Wielkanocnych inspiracji:

https://www.facebook.com/kreatywnikblog/

https://littledot.pl/rozbijanie-skorupek-jaj/

Polecamy też książki, które przybliżą dzieciom ten czas:


[6.04] A oto kilka ćwiczeń od Pani Agnieszki- logopedki:

zagadki z literkami

zabawa- zrób to co ja


[6.04]Ćwiczenia ruchowe na wiosnę- „sensoryczny balonikod Pani Hani:

  1. Do balona wsypać kilka ziarenek, np kawy.
  2. nadmuchać lub użyć pompki i razem z dzieckiem tłoczyć powietrze (nie przesadzić :p)
  3. delikatnie „wyperfumować” balonik
  4. narysować na nim np kwiatki, kropki, kreski
  5. wymasować różne części ciała przez dociskanie balonikiem
  6. przymocować sznurek (około 1,5m)
  7. grać w balona: uderzając ręką, głową, kolankiem, stopą itp
  8. kolejnego balonika można napełnić wodą (ciepłą/zimną), piaskiem, mąką, ryżem. W tym celu używamy lejka, na którego naciągamy końcówkę balona i wsypujemy co chcemy 🙂
  9. Zawiązujemy i mamy małego gniotka 🙂

Dobrej zabawy! 🙂


[6.04] Zachęcamy do ćwiczeń rozluźniających, które specjalnie dla Dzieci przygotowała Pani Hania- pedagog.

ĆWICZENIA SŁUŻĄCE ROZLUŻNIENIU


[1.04]  karta-planów-III grupa


[31.03] Drodzy Rodzice,

W tym szczególnym czasie warto wspierać relacje społeczne naszych dzieci. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą współczesne technologie.

  • Rozmowa telefoniczna lub za pomocą internetu – dzięki różnym komunikatorom dzieci mogą nie tylko porozmawiać, ale także zobaczyć się nawzajem. Nawet krótka rozmowa może być cennym kontaktem!

  • Laurka/obrazek dla kolegi lub koleżanki? Możemy również zachęcić dziecko do wykonania jakiegoś dzieła dla innej osoby, a następnie – jeśli mamy taką możliwość – przesłać zdjęcie lub skan tego dzieła do adresata. Miła niespodzianka może poprawić humor, a także być początkiem rozmowy.

Anna Konstańczak- psycholog


[30.03] Spotkanie z wiosennym żywiołem

Zapraszamy Żuczki do zabawy z ziemią przy muzyce relaksacyjnej z odgłosami natury, np. Ptaki w lesie https://www.youtube.com/watch?v=_KT3Yi1iojk&fbclid=IwAR2PbLKSOZWKB1QCgr5rbkBRYigwZOS324faRgbTxbpE7-L-V-DRo2UdaxY

Żywioły wyzwalają u dzieci zainteresowanie, wzbudzają emocje i dostarczają silnych wrażeń.

Do pracy z dziećmi nadaje się czarna oczyszczona, przesiana ziemia o zdecydowanej barwie, specyficznym mocnym zapachu o określonej strukturze, wilgotności i temperaturze. Wszystko to dostarcza dziecku złożonych doznań dotykowych. Zabawa polega na dotykaniu ziemi, rozcieraniu jej na rączkach dzieci, przesypywaniu z rączki do rączki, ugniataniu, grzebaniu w niej w miarę możliwości obiema rękami, a także nogami. Ziemią możemy napełniać pojemniki i podejmować próby przesypywania z jednego do drugiego. Możemy słuchać odgłosu przesypywanej ziemi oraz zakopywać w niej różne przedmioty lub dolać wody i domowa kuchnia błotna gotowa! Można także wysiać nasiona zbóż lub innych roślin.

Nasiona i ziarna same w sobie także można wykorzystać do zabawy. Część aktywności będzie podobna do tych z ziemią, jednak zupełnie innych doznań dostarczy zanurzenie dłoni czy stóp w różnych odmianach ziaren. Można napełniać nimi np. poszewki na jaśki i użyć do stymulacji stóp (w przedszkolu używamy poduszek wypełnionych ryżem do ułożenia dziecka i  utrzymania jego właściwej pozycji). A może któryś z Rodziców uszyje woreczki sensoryczne z różnym wypełnieniem – można z ich pomocą rytmicznie opukiwać ciało dziecka przy piosence, świetnie nadadzą się też do rzucania J Wypełnione ziarnami pojemniki z różnych tworzyw i różnej wielkości stworzą z kolei domowe instrumenty. Można je wykorzystać do rodzinnego muzykowania, np. przy piosence „Wiosenne porządki” https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac&fbclid=IwAR1LKclsRfp95vYQHtdOOS4WkXhMcGjHbqD-nnC7539R5svALuyWpUqPS8A lub przy utworze „Wiosna” Vivaldiego – muzyka ta towarzyszy nam o tej porze roku przy codziennych zajęciach Porannego Kręgu. https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

Mamy nadzieje, że wspólna zabawa przyniesie naszym Żuczkom wiele wrażeń i radości!

A to nasze propozycje książkowe:


[26.03] Program Knillów

Dziś chcielibyśmy zaprosić Państwa do uczestnictwa w zajęciach, które są stałym punktem w naszym planie tygodniowym – „Dotyk i komunikacja” M. i Ch. Knillów.

Programy Aktywności zawarte w tej propozycji oparte są na prostych ruchach, których dziecko doświadcza wykonując je z pomocą ćwiczącej z nim osoby lub samodzielnie, w zależności od swoich możliwości. Ważniejsze jednak, niż sam ruch, są kontakt i komunikacja z osobą, z którą się ćwiczy. Źródłem komunikacji poza słowami mogą być: sposób i rodzaj dotyku, ton głosu, mimika, proste gesty.

Zajęciom towarzyszą instrukcje i muzyka, która odzwierciedla dynamikę wykonywanych ruchów, stymuluje, skupia uwagę i buduje poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa sytuacji.

Ćwiczenia można wykonywać codziennie. Dziecku towarzyszyć może rodzic, dziadkowie, czy nawet starsze rodzeństwo (w zabawie mogą tez brać udział młodsze dzieci). Usiądźcie razem z dzieckiem, naprzeciwko niego lub za nim (mając przed sobą lustro) i włączcie muzykę z poniższego linku. Znajdziecie tam Państwo Program Wprowadzający i Program Specjalny, z których najczęściej korzystamy w pracy z dziećmi.

https://www.youtube.com/watch?v=IfXtlbxkrNI


[24.03] Szanowni Rodzice,

Czas zamknięcia przedszkola może być sytuacją trudną dla wielu dzieci. Jak rozmawiać z nimi o koronawirusie, jak odpowiadać na ich pytania? W ramach wsparcia zachęcam do skorzystania z przygotowanych specjalnie bajek, pozwalających dziecku oswoić się z bieżącą sytuacją. Poniżej znajdą Państwo trzy propozycje takich materiałów. Przydatne mogą być również zawarte propozycje ćwiczeń w domu.

Anna Konstańczak

Bajka nr 1: https://dzieciecapsychologia.pl/jezyk-bartek/

Bajka nr 2: http://dorotabrodka.pl/bajka-dla-dzieciakow-na-trudny-czas-kwarantanny/  (do pobrania i wydruku w wersji kolorowej lub czarno-białej)

Bajka nr 3: https://www.mindheart.co/descargables (do pobrania różne wersje językowe, również polska)


[23.03] Szanowni Rodzice,

Informujemy o możliwości kontaktu z psychologiem pod adresem psycholog.przedszkole81@gmail.com


[23.03] Propozycje z sieci dla dzieci

Planując czas w domu z dziećmi mogą Państwo skorzystać z ciekawych propozycji dostępnych na Facebooku i Youtubie. Oto, co znaleźliśmy i z całego serca polecamy:

  • Dziecięca Domówka to wydarzenie, które dzieciom dostarczy codzienną porcję zajęć on-line a rodzicom da wsparcie na czas, kiedy zawieszone jest działanie placówek oświatowych. Znajdziecie tam Państwo:
  • Domowe Muzaki – zajęcia muzyczne gdzie gra się z pomocą własnego ciała i instrumentów, które na pewno znajdą się w każdym domu (np. miski, pudełka, pałeczki od sushi, kredki, rolki po papierze).

Link do Muzakowego profilu na Facebooku  https://www.facebook.com/MuzakiPrzedszkolaki/

I Muzakowego kanału na YouTube https://www.youtube.com/channel/UCTNowDbyDmLjFYJDpZkLgVQ?fbclid=IwAR01mY843vZRxWF_Bvyd8XLIRt4cFei9XffMtSijhSdnZWnxgOjA_7mb1F0&app=desktop

  • Zabawa Wielka Sprawa – zabawy sensoryczne, ruchowe i muzyczne dla małych i trochę większych, wykorzystujące proste rozwiązania i wspierające rozwój dzieci. Znajdziecie tam aktywności znane także „Żuczkom”, jak elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne czy wierszyki – masażyki.

Link do profilu na Facebooku https://www.facebook.com/zabawawielkasprawa/


[20.03] Od Pani Agnieszki- logopedy propozycje zabaw relacyjnych służących budowaniu relacji i pogłębianiu więzi z dzieckiem.:-)

zabawy relacyjne


[19.03] Powitanie wiosny.

W sobotę powitamy astronomiczna wiosnę. Zachęcamy do świętowania jej przyjścia razem z dziećmi.

Zapraszamy do rodzinnego muzykowania. O tej porze roku w naszej grupie śpiewamy między innymi piosenki „Wiosna w błękitnej sukience” i „Wiosno, wiosenko”, a instrumentem, który często nam towarzyszy jest bęben – można słuchać jego brzmienia, grać na nim na różne sposoby (szybko – wolno, głośno – cicho) i odczuwać wibracje, które przenosi. Poniżej link do piosenek, bez problemu znajdą je państwo na Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=VhGP5kFHO7o

https://www.youtube.com/watch?v=RRn8zvuhYYY

Wiosną wszystko budzi się do życia, pojawiły się już pierwsze wiosenne kwiaty, przebiśniegi, krokusy. Zachęcamy nasze Żuczki i ich rodziców do  wykonania kwiatków w domu w formie plastycznej z wykorzystaniem przedmiotów lub materiałów, przeznaczonych do recyklingu. Niech wasza kreatywność zadziała! Nasza propozycja to kwiatek z plastikowych nakrętek i plasteliny.

Plastelina pasuje do każdej rączki, można ją ugniatać, wałkować, kroić, odciskać w niej ręce, stopy i inne przedmioty. Same nakrętki także mogą posłużyć do wielu innych aktywności: nakręcania na butelki, wrzucania do różnych pojemników, segregowania według koloru lub wyszukiwania takich samych.

Wiosna to kolor ZIELONY. Zapraszamy „Żuczki” do sensorycznej zabawy zieloną galaretką. Zabawy w galaretce stymulują wszystkie zmysły i ćwiczą małe rączki. Możemy ją ugniatać, wąchać, smakować, kroić, ściskać, szukać w niej różnych przedmiotów, zanurzyć w niej rączki i nóżki. Do zabawy oprócz galaretki przydać się mogą małe foremki, pojemniki, małe przedmioty, plastikowe nożyki itp.

Na koniec kilka naszych wiosennych propozycji książkowych: „Wiosna na ulicy Czereśniowej” – Berner Rotraut Susanne i „Wiosna w ogrodzie Przygody Fenka” – Sroka Magdalena, Zontek Ewa. J

W pierwszy dzień wiosny, 21 marca, świętujemy także Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Grupa Żuczków zaprasza wszystkich, którzy chcą okazać solidarność z osobami z zespołem Downa do wzięcia udziału w nietypowej akcji. Wystarczą do tego… kolorowe skarpetki. Nie możemy się spotkać i świętować razem, więc zrobimy to wirtualnie!


[19.03] Czystość to zdrowie.

Przedstawiamy Państwu propozycję prostego eksperymentu znalezioną i przesłaną przez mamę Cyprianka. Zabawy z wodą i mydłem powinny spodobać się każdemu Żuczkowi, a może któryś z chłopców odważy się powąchać lub skosztować także pieprz 🙂

Poniżej link do filmiku przedstawiającego eksperyment (filmik jest na profilu fb jego autorki, link zamieszczamy za jej zgodą)

https://www.facebook.com/marwieto/videos/3018441344868191/

Mycie rąk i kąpiel można umilić sobie wierszykiem z poniższej grafiki


W ogrodzie przedszkolnym

Jeszcze przed niespodziewaną przerwą chłopcy zdążyli skorzystać z dobrej pogody i razem z dziećmi z grupy Stonóg bawili się w ogrodzie przedszkolnym.


Galeria grupy „Żuczków”

Zachęcamy Państwa do odwiedzania galerii grupy III, gdzie w miarę regularnie staramy się umieszczać nowe zdjęcia z życia przedszkolnego chłopców.

link do zdjęć


Nowy kolega w grupie „Żuczków”

Od tygodnia do grupy „Żuczków” dołączył Franek. Chłopiec bez trudności zaaklimatyzował się w nowym miejscu i nawiązał pozytywny kontakt z Filipem i Leonem. W piątek 14.02 chłopcy wspólnie świętowali Walentynki malując jadalną czerwoną farbą i tworząc sensoryczne serca dla swoich najbliższych.


Urodziny Cypriana i Leona

W środę 29.01 swoje urodziny świętowali koledzy z grupy „Żuczków” – Leon skończył 4 lata, a Cyprian 8.

Rano Cyprianek częstował cukierkami dzieci z grupy „Pszczółek” i „Stonóg” oraz wszystkich pracowników przedszkola, a po południu zasiedliśmy przy stole, by zaśpiewać „Sto lat”, złożyć życzenia, obdarować prezentami i skosztować tortu.

Chłopcom życzymy radosnych kolejnych lat życia, a rodzicom dziękujemy za pomoc w organizacji urodzinek.


W ostatni poniedziałek grupę Żuczków i Biedronek znów odwiedził pies terapeuta Benek. Dzieci po raz kolejny mogły się cieszyć z wizyty czworonożnego przyjaciela 🙂

 


Listopad w grupie Żuczków.

Listopad to u Żuczków ostatni jesienny miesiąc. Dzwony rurowe, na których jesienią chłopcy grali na Porannym Kręgu, już od grudnia zastąpi trójkąt.

Chociaż mniej czasu Żuczki spędzały na dworze, to nawet w salach pozostawały aktywne.

Chłopcy przygotowali też wspólnie smakołyki dla ptaków, które zanieśli do karmnika w ogrodzie przedszkolnym.

   

 


Jak co piątek grupa Żuczków i Biedronek miała zajęcia z muzykoterapii z Panią Iwonką. Podczas zajęć dużo muzykowaliśmy na takich instrumentach jak ukulele, bębenek, kastaniety. Nie zabrakło również ulubionej piosenki Tymona o myjni 🙂

 


14 listopada grupa Żuczków i Biedronek wybrała się do Centrum Sztuki Dziecka na przedstawienie pt: Karmelek. Dzieci oraz rodzice bardzo pozytywnie zareagowali na spektakl towarzysząc Karmelkowi w odkrywaniu tego co ma w sobie dobrego. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas i zapraszamy do udziału w następnej wycieczce 🙂


Weronika Sherborne w grupach specjalnych:


Żuczki w październiku

Powitaliśmy w grupie nowego kolegę – Leona:

Zbieraliśmy dary jesieni i doświadczaliśmy ich:

Cyprian przygotowywał prace na wernisaż „Smog nas zje? O nie!!!”:

I razem z Leonem tworzyli jesienne drzewo:

 


Wrzesień w grupie Żuczków:
Pierwszy miesiąc roku szkolnego był czasem wdrażania się w rytm pracy w przedszkolu po wakacyjnej przerwie. Cieszyliśmy się wspólnymi zabawami w salach przedszkolnych i w ogrodzie, żegnaliśmy lato i witaliśmy Panią Jesień. Razem świętowaliśmy Dzień Kropki i Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka.

link do zdjęć